Czym jest metodologia APQP?
Advanced Product Quality Planning, czyli Zaawansowane Planowanie Jakości Wyrobów, jest metodą, która powstała w latach 80. i była stosowana głównie w branży motoryzacyjnej przez trzech najpopularniejszych wtedy producentów (Ford, Chrysler oraz General Motors). Metoda polega na szczegółowym zaplanowaniu jakości produktu. Sprawdź 5 etapów tej metodologii.
Fazy planu jakości dla produktu
Mimo iż Ford stworzył aż 31 szczegółowych wytycznych dla tej metody, to obecnie stosowanych jest 5 odrębnych etapów Advanced Product Quality Planning:
- Planowanie produktu oraz jego jakości zgodnie z oczekiwaniami klientów,
- Projektowanie i rozwój wyrobu,
- Projektowanie oraz rozwój procesu produkcyjnego,
- Zatwierdzenie procesu oraz wyrobu,
- Uruchomienie produkcji wraz z oceną wydajności i wprowadzaniem udoskonaleń.
Jakie korzyści daje stosowanie metody APQP?
Odpowiednie zaplanowanie wszystkich etapów tworzenia firmowego produktu pozwala znacznie ograniczyć koszty pracy. Przy zadbaniu o wysoką jakość przedsiębiorca nie musi obawiać się konieczności wprowadzenia zmian w produkcji ze względu na zbyt niską trwałość poszczególnych części. Kluczową rolę odgrywa również zadowolenia klienta z użytkowania zakupionego towaru. Przy braku metodologii APQP cały proces może wiązać się z wydłużonym czasem realizacji oraz licznymi poprawkami i dodatkowymi kosztami. Niestety wiele błędów pojawia się dopiero w czasie prowadzonej kontroli czy testowania produktów.
Główny cel Zaawansowanego Planowania Jakości Wyrobów
Najczęściej metoda jest wykorzystywana podczas tworzenia nowego produktu lub udoskonalania już istniejącego wyrobu. Poszczególne wytyczne pozwalają spełnić oczekiwania odbiorców docelowych, a także usprawnić proces kontroli jakości. Wszystko to przekłada się oczywiście na osiągane zyski oraz wysoki poziom zadowolenia klientów.